تصفیه پساب کارخانجات نساجی و استفاده مجدد پساب با استفاده از مواد پلیمری

چکیده

صنعت نساجي يکي از بزرگترين مصرف کنندگان آب در جهان است که فاضلاب آن با مقادير زياد رنگ، اکسيژن مورد نياز شيميايي و بیولوژیکی بالا شناخته شده است.

روش های تصفیه پساب های حاوی مواد رنگی  سنتزی

تصفیه پساب های حاوی مواد رنگی سنتزی با روشهاي متفاوتي انجام می گیرد. این روشها شامل اكسيداسيون شيميايي، انعقاد و لخته سازي، روشهاي الكتروشيميايي، تبـادل يـوني، فر اينـد جــذب سطحي، فرايندهاي غشايي، احياي شيميايي و تصفيه بيولوژيكي می باشد.

در ميان روش‌هاي تصفيه فاضلاب صنايع نساجي، فرايند انعقاد به دليل راهبري ساده و اثربخش و همچنين هزينه سرمايه‌گذاري نسبتاً پايين به طور گسترده‌اي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.  

در این پژوهش با استفاده از روش شیمیایی  انعقاد و لخته سازی، هدف استفاده مجدد از آب فاضلاب تصفیه شده در فرآیندهای نساجی با استفاده از روشهای مقرون به صرفه و با قابلیت کاربرد در مقیاس صنعتی می باشد. بدین منظور از مواد پلیمری جدید فوق کاتیونی در مقایسه با مواد معمول موجود در بازار شامل سولفات آهن ш ،آلوم و پلی آلومینیوم کلراید استفاده شد و ماده ای که بهترین نتیجه آزمایشگاهی را داشت در مقیاس صنعتی تست شد.

تصفیه پساب

به منظور بهينه‌سازي فرآيند، متغيرهاي غلظت ماده منعقد کننده، زمان و سرعت انعقاد در حذف رنگ، حجم لجن تولیدی، BOD و  COD مورد بررسي قرار گرفت.

نتایج تحقیق نشان داد که ماده پلیمری فوق کاتیونی بالاترین سرعت ته نشینی، کمترین حجم لجن تولیدی ، بیشترین کاهش  BOD(98%) وبیشترین کاهش COD (92%) را دارد و از نظر متغیر قیمت در قدرت به لحاظ اقتصادی در مقیاس صنعتی مقرون به صرفه می باشد.

نویسندگان مقاله: احسان دهنوی، لیلا نوری، نسیم حشمتی و مجید امینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.